De dög å bju på!

Idag är A och Amos tidningskändisar från jakthajken i helgen. Det var väl roligt!




Annars då, ja då har jag bakat bröd och gifflar till i helgen.

Skink och ostgifflar



Jaa det blev inte det vackraste man har gjort, men de dög å bju på!

 Så här gör du ca 8st
25g jäst
3/4 flytande smör
1tsk salt
1ägg
1msk strösocker
2dl mjölk
ca 6 1/2 dl vetemjöl
Fyllning: 8skivor ost
4skivor rökt skinka
Pensling: 1ägg
vallmofrön

Smula jästen i en bunke. Tillsätt smör, salt,ägg och socker. Värm mjölken och häll på. Rör om tills jästen löst sig. Blanda i mjölet. Knåda degen blank och smidig. Låt degen jäsa under bakduk 45min. Sätt ugnen på 225g.
Lägg degen på mjölat bakbord och arbeta degen väl. Kavla degen till en stor cirkel och skär den i 8 trekanter.
Lägg en ostskiva och en halv skinkskiva på varje trekant. Rulla ihop från breda änden ned mot spetsen. 
Låt jäsa under bakduk i 30min på en plåt med bakplåtspapper. Pensla med uppvispat ägg och strö över vallmofrön. Grädda gifflarna nederst i ugnen ca 10min. Låt svalna på galler under bakduk. 
Ät! Eller frys in.

Sirapslimpa 2bröd



50g smör
5dl filmjölk
50g färsk jäst
2dl mörk sirap
2tsk salt
6dl vetemjöl special

Smält smöret och blanda med filmjölken. Värm till fingervarmt. 
Smula jästen i en bunke och tillsätt degvätskan, sirap och salt. 
Tillsätt vetemjöl och rågsikt lite i taget tills degen går ihop och blir mjuk och elastisk. Knåda in det sista mjölet för hand. Jäs i bunken under bakduk till dubbel stl.
 Sätt ugen på 200grader.
Baka ut degen till två limpor och lägg i mjölade brödkorgar eller på en plåt med bakplåtspapper. Jäs under bakduk i ca 40min. Grädda bröden i mitten av ugnen i 35-40min. Täck dem med aluminiumfolie efter halva tiden så de inte blir för mörka.

 



Kommentarer
Postat av: emma

Vilka goda bröd, blir nog smaskens! Haha, mamma trodde att amos spårlina var en tråd jag lyckats kleta dit på linsen :) tråkigt att dom inte tog med fler bilder bara...

2011-06-22 @ 09:11:07
URL: http://lyricsbyemma.blogg.se/
Postat av: Ylva

Men gusegött det ser ut! :)

2011-06-22 @ 21:01:12
URL: http://systerysterylva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0