Sno ihop en knut

Våran vår inspirationskväll är inte förens i Maj, men jag vill ha vår nu så därför tjuvstartar jag med lite bilder. Till festen, balen eller varför inte till bröllopet?


       




  


Söndagen den 27/2

Idag tog vi ledigt från allt vad slipning heter och åkte och hälsade på A mormor istället. Skönt att ta sig tid och åka bort när man har mycket att göra och bli bortskämd med god mat och smarriga temlor, inte så dumt alls faktiskt.


Här åker Amos skoter med husse, vet inte riktigt vem som njöt mest...?






Bakardagen

Idag har jag en bakardag, var förvånandsvärt länge sedan jag bakade nu så det var på tiden. Det blev kanelbullar, minisyltgrottor och små chokladtryffelbiskvier. Inte så tokigt!





Recept på chokladtryffelbiskvierna:

Bottnar: 150g mandelmassa, 1/2 äggvita. Riv mandelmassan och blanda med äggvitan, klä en plåt med bakplåtspapper. Rulla små bollar av smeten och platta ut något. Sätt ugnen på 150grader. Grädda mitt i ugnen ca 12min. Lossa dem från plåten medan de är varma och låt sedan svalna med botten upp.

Fyllning: 150g mörk choklad, 2msk smör, 4msk grädde (ev. en skvätt konjak, whisky eller rom) Smält chokladen över vattenbad. Koka upp smör och grädde i en kastrull, häll detta i chokladen medans du tokvispar. Tillsätt ev konjak, whisky eller rom. Låt tryffelsmeten svalna så att den blir fast. 

Bred sedan fyllningen toppigt på bottnarnas undersida och ställ i kylskåpet i minst 1h. 

Granering: 150g mörk choklad, 1/2 msk olja. Smält chokladen och oljan över vattenbad. Doppa hastigt de kalla kakorna i chokladen så att tryffeln täcks. 

Tänk på att göra dom ganska så små, eftersom de är mäktiga små enar. 


Tips!

Tänkte tipsa om denna Beach Spray från Lanza, min nya favorit! Den passar långa, korta, tunna, platta hår, du använder den i handdukstorkat blött hår, 4-5 pump räcker. Du kan välja om du fönar i den eller bara låter det självtorka, men du aktiverar produkten oftast lite bättre när man tillsätter värme men som sakt inget måste. Fördelen att ha en produkt i blött hår är att du kommer ihåg att använda den och du får en grundstadga i håret. Man kan ha andra produkter i håret sedan när det har torkat eller bara använda den som den är. Känslan är torr, sträv och lite seg. Har man haft mössa på sig och håret blir platt är det bara att fluffa upp håret igen. Det finns självklart andra saltvattenssprayer i olika prisklasser. Denna går lös på 222kr och räcker minst ett halvår!





Men pröva då!

Ibland är det svårt att hitta maträtter som är goda, enkla men framförallt inte tar sån tid att laga. Denna goda lax i ugn är ett exempel på en sådan rätt.





Sätt ugnen på 200grader,lägg laxbitarna på folie i en ungsfast form. Häll olivolja över,lägg på 1 skivad citron,basilkablad,salta och peppra. Vik ihop folien och ställ i ugnen ca 15min. Färdig! Servera med bulgur och blanda i svarta oliver och rödlök eller varför inte bara med vanligt ris.

Men pröva då!


Hurra för morgonträning!

En bra grej med mitt jobb är att vi har gått ihop med en massa andra frisörer i stan och köpt pass av Step in med personlig tränare. Förra terminen så tränade vi bodypump och pulsspinning, men denna termin så är det Bodypump och core med pilatesboll lite blandat med bodybalance som gäller. Vi tränar på betald arbetstid direkt på morgonen, hur bra är inte det?! Sen går man runt och är pigg och nöjd hela dagen och så har man kvällen fri!



         
             







 


Räddaren i nöden

I går morse när det äntligen inte var så rackarns kallt så släppte jag ut katta eftersom jag är less på att han leker blomhitler hela dagarna. När Andre kommer hem så brukar han alltid vara på bron, men ingen krut kommer. Han går ut och skottar, fortfarande ingen katt. Jag jobbar sent och går ut med Amos vid halv 9 och ropar och då hör jag någonstans långt borta ett mjauuuuhh! Jag hämtar ficklampan och börjar leta, tillslut så hittar jag han bakom grannens hus i en tall säkert 15m upp, undra hur länge han hade suttit där? Andre fick klättra upp i trädet bredvid och försöka locka, men han satt där han satt han. Då kom grannen som räddaren i nöden och hämtade "trägåskorna" (?) och klättrade upp i tallen och lockade, då hoppar han över till nästa träd och vägrar röra sig. Perfekt! Men efter 1,5h så fick dom äntligen ner en livrädd krut. Andre tyckte att det smidigaste sättet skulle vara att hämta det käraste han har så skulle han komma ner fort,lite för fort kanske...
 




Till salu

I går så var vi på husvisning i Västergensjö, alltid roligt med hustittar så vi passade på. Verkligen ett hus man skulle kunna tänka sig att bo i, det är ganska mycket att göra på det som väggar, golv och tak även köket skulle fått sig en renovering. Men samtidigt sånt som man kanske hur som helst vill välja själv? Vet inte om det är någon som lagt något bud än men det lär vi väl få höra senare om int annat. Ska iaf kolla upp det och fundera vidare på saken, man ska väl vara petig och lite skeptisk också till husköp. Det handlar ju om en hel del pengar och man vill ju att varenda kvadratmeter ska kännas värd att betala för...tur man bor bra som man gör och inte behöver ha nån panik till något köp. Men tänk om man missar den här chansen eller det kanske kommer ut något bättre om ett tag och missar den ist? Åh, man ska nog inte tänka för mycket...så får det nog bli.

 





Public

Gårdagskvällen spenderades efter jobbet på Public med good mat och vin (för vissa som inte körde då) bara Sofie som fattades. Detta var vårt pris i en säljtävling som vi haft tidigare, trevligt värre var det! Det var även sista kvällen med Sanna som slutar hos oss om en vecka!


Emma och Jessika
 

Jag och Sanna


Kommer att sakna dig Sanna!


Pimp your home

Var tydligen med i tidningen 7 i går, ett repotage om design och inredningskursen som jag går. Det är en gratiskurs på 6st träffar, vi får lära oss allt från ljussättning i rum till att göra om gamla loppisprylar. Vi får besök av möbelsnickare och målare som berättar om allt från vad man ska ha för pensel till vad man bör göra hemma och vad man helst bör låta bli att göra. Hur kul som helst är det! Själv pimpar jag upp en gungstol som jag så snällt fick av sambons morbror. Halva kursen är nu gjord å jag längtar redan till nästa gång!




In action!

Här kommer mer bilder från visningen på modellerna in action!








Bilder av Fredrik Åström.


"Kunglig vår"

Denna vecka har vi haft lite kaos på jobbet, har varigt så mycket att fixa innan jubileumet att vi nästan glömt allt vi skulle ordna till Modevisningen som vi var med på i onsdags som Parkskolan höll i. Typiskt nog hade vi en tjej sjuk så var tvunga att avboka hennes modell. Då hade vi 4st att koncentrera oss på ist, vilket var ganska skönt. Jag åkte på att fixa Makeover modellen också, hon vägrade klippa av håret så det var lite svårt att hitta en förändring som skulle synas lite mer. Här kommer en liten förtitt, modellerna är bara färdigstylade inte sminkade eller klädda än men bilder från visningen kommer senare :)

Vårt tema var "Kunglig vår"


Vår manliga modell i ÖA:s luciakrona inklädd i videkissar.


Min modell med levande blommor. (elchock?)


Krona av hår med levande vårblomster.



Min Makeover modell Före:



Efter:

 


Kärlek.

När jag kom hem från jobbet idag lagomt less så stod middan på bordet och det här




Och det här



Presentkort på byns blomaffär,då ska jag äntligen köpa nya blommor och krukor som kapten Krut har roat sig med...

Fick till och med efterrätt :)




Kärlek.

Överraskningen

Här kommer min överraskning, gissa om jag blev glad!




Nytt golv till vår lilla hall uppe!

Det är så svårinrett där eftersom det är litet med snedtak, det är ingenstans man sitter utan bara passerar. Varje gång jag går upp dit och funderar ut hur vi ska möblera så tar det stopp, jag kan inte tänka för det rackarns fula golvet. Men ni ser ju skillnaden, kommer att bli kalas!


Burr!

Men fy va man blir less på kyla! Men som tur var det inte så farligt kallt inne iaf, man känner sig som bortskämd med 17grader nu för tiden :)



Har eldat som en tok hela kvällen, å så sprakar det så mys!




Så grannt!

I dag är det en fantastisk dag ute, strålande sol -4 och vindstilla, kan det bli bättre? Jag skynade mig upp för att göra bort dagens slipning i trappen för att sedan gå en långsväng med Amos, han hade spring i bena som vanligt =) Jag kom på hur bortskämd man är med fina skoterspår att gå i bara bakom knuten, när man bodde i stan så var man ju tvungen att ta bilen för att kunna gå i skogen. Å dagen blev ju inte sämre för min kära sambo hade en överraskning till mig i morse,ska visa er senare :)












Amos ville också kika på utsikten.


Sicken dag!

Gårdagen började med att styla våra modeller, ställa iordning det sista för att sedan invänta folket. Det blev en mycket bra dag! I år så hade vi laddat upp med 2datorer och kassor och en separat för bokningar. Vilket visade sig var mycket smidigare än förra året när vi försökte hinna med allt på en dator, ni kan ju gissa hur bra den funkade efter halva dagen...På eftermiddan så åkte jag och Sofie hem till Sanna för att lägga oss raklånga i soffan ett tag, innan det var dags för piff, vin hos chefen och utgång på Olles.


Min modell Ylva







Modellerna för dagen.



Ronny och Daniel sjöng live hela dagen, vilken röst denna karl ha!



Sofie, Sanna och Jag piffar innan utgång.






Energinivå: låg

Fy vad jag är slut på nu, har inte suttit ned en sekund på hela dagen för att hinna fixa allt inför i morgon. Så ikväll vilar jag mig i form. Blir ingen vidare sovmorgon heller för att vi ska hinna fixa våra modeller innan öppning, de ska gå runt och le, dela ut goodiebags och inspirera folket hela dagen. Men det ska bli kul, min modell lägger jag upp en bild på sen.

Min belöning blir en stor bit kladdkaka, mumma!






JUBILEUM!

Idag annonserar vi i 7:an om JUBILEUMET vi kommer att ha i morgon mellan 11-15.

50% på alla produkter, 99kr för mini plattång, snittar, livemusik, fiskedamm för barnen. Bokar man tid för klippning så får man 100kr rabatt. Alla får en goodiebag med sig och fyller man i kupongen i annonsen och tar med sig så har man chansen att vinna en exklusiv goodiebag fullproppad med produkter och lite annat smått och gott. Får man ju inte missa =)

Ses i morrn då!






Slipning i förbannelse!

I dag är jag lyxigt nog ledig eftersom jag ska jobba på lördag. Men det kommer att bli kalas kul, för då är det dags för 1års JUBILEUM!

Eftersom jag har dragit i gång "projekt trapp" så spenderade jag dagen med att slipa, kul för mig...!

I morse såg det ut på detta vis:
 

Efter 5h ett X antal stickor och en rygg mindre så blev det så här: 

Ser ni skillnaden??

Nä, inte jag heller...underarbete måste vara det tråkigaste som finns!




Typiskt!

Är det inte typiskt att man ska vakna med ont i halsen, har verkligen ingen tid att bli förkyld nu...

Men som tur är så införskaffade jag mig ett nytt te i går -Spring flower tea.
Mycke göttit!



Välkommen till min blogg!


Kul att du hittade hit!

Har nu försökt att förstå mig på denna blogg ett tag nu och ska försöka skriva mina första inlägg. Hihi hur ska detta sluta :P

RSS 2.0